Windows 10-gebruikers melden problemen met printen na veiligheidsupdate
Een nieuwe update voor Windows 10 zorgt ervoor dat meerdere gebruikers niet meer kunnen printen vanaf hun besturingssysteem. Het probleem zit in recente beveiligingsupdates voor versies 1903, 1909 en 2004 van het OS.
Het probleem komt voor bij meerdere gebruikers. In verschillende posts op Reddit beschrijven gebruikers dat ze geen documenten meer kunnen printen. Het probleem zit bij meerdere printers van HP, Brother, Canon en Panasonic en komt voor op verschillende plekken in het besturingssysteem. Gebruikers krijgen een foutmelding te zien, of programma’s zoals de browser of pdf-lezer crashen als ze proberen iets te printen.
De problemen lijken te zijn ontstaan na de installatie van twee updates die afgelopen dinsdag tijdens Patch Tuesday werden uitgebracht. Het gaat om KB4560960 voor Windows 10 1903 en 1909, en KB4557957 voor Window 10 2004, de Mei Update.

Microsoft heeft nog niet officieel gereageerd op de problemen. Wel zegt een supportmedewerker op een forum dat het bedrijf op de hoogte is en werkt aan een oplossing. Ondertussen hebben gebruikers ook al enkele omwegen ontdekt. Zo zou het helpen om de printerdriver te vervangen door de PCL6-driver. Ook is het mogelijk de update terug te draaien, al brengt dat uiteraard wel veiligheidsrisico’s met zich mee. Als u ervoor kiest om de update terug te draaien, schakel professionele hulp in. Wij werken in onze regio graag met deze bedrijven samen. Klik hier voor de namen en adresgegevens.

Update 16 juni 2020 vanuit Brother Nederland:

Men kan als volgt handelen:
 
Niet meer kunnen afdrukken na de Windows 10 update (KB4560960 of KB4557957) 
Indien u na een update van Windows 10 niet meer kunt afdrukken met uw Brother apparaat, kunt u onderstaande instructies uitvoeren zodat de printerdriver weer actief wordt. 

Klik op het vergrootglas  links onder in de taakbalk (zoeken) of op de Windows  toets (vlaggetje) en tik in “geschiedenis”
Kies nu “Geschiedenis van updates weergeven” en klik vervolgens op “Installatie van updates ongedaan maken”.
Zoek de update KB4560960 òf KB4557957 en klik erop, kies verwijderen en daarna zal uw computer opnieuw opstarten. 
Indien uw computer niet automatisch opnieuw opstart, doe dit dan handmatig.
Na het herstarten van de computer is uw Brother printerdriver weer actief. 

Bovenstaand is een tijdelijke oplossing vanuit Brother tot Microsoft de aangepaste update uitbrengt.
U kunt de updates ook tijdelijk uitzetten zodat het probleem niet direct weer terugkomt.

Druk op de start toets en tik in “updates” en kies dan “Updates onderbreken”.
U kunt dan de keuze “Updates 7 dagen onderbreken” kiezen (dit kunt u ook meerdere keren aanklikken).

Update 15 juni 2020

We weten inmiddels dat de nieuwste versie van Windows 10 (versie 2004) nog niet bij iedereen automatisch wordt aangeboden omdat nog niet alle hardware compatible is (dus eigenlijk is versie 2004 nog niet echt af). Wanneer klanten dan toch geforceerd versie 2004 gaan installeren lopen ze het risico dat hun printer dan inderdaad nog niet ondersteund wordt en zullen ze op toekomstige updates moeten wachten.

Update 15 juni van één van onze collega ondernemers die veel printer installaties voor ons doen bij de klant thuis.
“Toevallig hadden wij vanochtend ook een klant met een DCP-195C waarvan de printer het niet meer deed. Hij draaide echter nog op win10 1903 (de creators update van 2019-maart). Daarna is 1909 uitgebracht (2019-sept) en de nieuwste is 2004 (2020-april maar pas in juni uitgerold).

Ik zou klanten beslist niet adviseren om windows 10 terug te draaien want heel veel gebruikers kiezen dan per ongeluk voor het vernieuwen van windows 10. Hierdoor wordt windows vers op hun computer geïnstalleerd maar tegelijkertijd wordt de installatie van overige geïnstalleerde programma’s ongedaan gemaakt: dat levert een hele vervelende eindsituatie op: de bestanden van de “verwijderde programma’s” zijn er wel maar de programma’s zijn volgens Windows niet geïnstalleerd.”

 

Printerproblemen oplossen in Windows 10

Werkt de printer niet meer in Windows 10? Koop niet gelijk een nieuw exemplaar. Probeer het probleem eerst op te lossen.

Problemen na update

Elke nieuwe versie van Windows brengt wat kinderziektes met zich mee. Een bekend probleem is dat randapparatuur het ineens niet meer doet. Vooral printers haperen weleens na een overstap op een nieuwe versie van Windows. Hoewel niet elk probleem gemakkelijk op te lossen is, zijn er wat zaken die u zelf kunt doen.

Printer nakijken

Kijk eerst of de printer wel geschikt is voor Windows 10. Oudere modellen worden niet altijd meer ondersteund. Op de website van de fabrikant van de printer staat vaak voor welke Windows bepaalde printers geschikt zijn. Komt u er niet uit? Stel uw vraag dan aan de helpdesk van de fabrikant. Meestal is deze te benaderen via de website. Soms is er ook telefonische ondersteuning beschikbaar. Is de printer niet geschikt voor Windows 10? Dan kunt u de volgende stappen ook proberen. Maar de kans bestaat dat de printer te oud is voor de nieuwe Windows.

Printer aansluiten

Nu kijken we of de printer toegevoegd is aan de computer.

Klik op Starten > Instellingen.
Klik op Apparaten > Printers en scanners.
Mogelijk staat uw printer onder het kopje ‘Printers en scanners’. Klik er dan op om verbinding te maken. Is dit niet het geval? Klik dan op Een printer of scanner toevoegen.
Windows zoekt naar printers. Klik op de naam van uw printer als deze gevonden is. Staat de printer er alsnog niet bij? Klik dan op De printer die ik wil gebruiken, staat niet in de lijst.
Een nieuw venster opent. Standaard staat de optie ‘Mijn printer is iets ouder. Help mij met zoeken’ aangevinkt. Laat dit zo staan en klik op Volgende. Mogelijk wordt de printer nu herkend door Windows.
Verbinding controleren

Misschien ligt het erg voor de hand, maar zijn alle kabels wel goed aangesloten? Veel printers zijn via wifi verbonden met de computer. Hebt u problemen met draadloos aangesloten printers? Verbind de printer dan via een kabel met de computer. Er zijn gevallen bekend waarbij alles het ineens weer deed. De wifi-verbinding bleek niet goed te werken in Windows 10.

Nieuwe driver

Elk apparaat wordt binnen Windows aangestuurd door een driver. Dat is een programma dat zorgt dat de communicatie tussen Windows en de apparatuur goed verloopt. Het is belangrijk een driver voor uw printer te installeren die goed werkt onder Windows 10. Zoek op de website van de fabrikant van de printer of er een nieuwe driver beschikbaar is. Kunt u de driver niet vinden? Neem contact op met de fabrikant en vraag of er een driver beschikbaar is en waar u die kunt downloaden. Installeer de driver en herstart de computer.

Problemen oplossen

Windows heeft ook een eigen functie die helpt bij het oplossen van problemen. Het werkt zo:

Klik onder in beeld in de zoekbalk met het pictogram van het vergrootglas.
Typ in het zoekvak ‘Configuratiescherm’. Klik op Configuratiescherm.
Klik onder ‘Hardware en geluiden’ op Apparaten en printers weergeven.
Een venster opent met daarin de aangesloten apparaten en printers. Klik met de rechtermuisknop op de naam van uw printer.
Klik in het snelmenu op Problemen oplossen.
Dit is een hulpprogramma om problemen op te sporen en te verhelpen. Volg de stappen. Mogelijk verhelpt dit programma de problemen.

Hulpprogramma uitvoeren

Hebt u de vorige stappen uitgevoerd en komt u er nog steeds niet uit? Op de website van Microsoft is de ‘probleemoplosser voor printers’ te downloaden. Klik de blauwe link aan en kies dan voor Probleemoplosser uitvoeren . Het hulpprogramma wordt gedownload en gaat direct van start. De aanwijzingen zijn in het Nederlands. Volg de stappen en kijk of dit programma uw printerproblemen oplost.

<< terug naar overzicht