We zijn met Inkstation Midden Nederland, kantoorvakhandel van de maand september in het blad KBM, hèt blad voor de kantoorvakhandel.
Het artikel, waar we trots op zijn, delen we graag met u:

Inkstation: meer dan navullen van cartridges

Ondanks de digitalisering kun je met het navullen van cartridges nog een goede boterham verdienen. Dat bewijst de bevlogen ondernemer Cor Wander met zijn zes Inkstation-vestigingen in Midden-Nederland. Hij zit dan ook niet met zijn armen over elkaar achter de balie, maar maakt veel reuring in de regio. Via social media, én een heuse heteluchtballon.

De bevlogen ondernemer Cor Wander heeft zijn Inkstation Midden-Nederland de laatste jaren prominent op de kaart gezet in de regio. Dat doet hij door zijn gezicht en dat van de onderneming met grote regelmaat te laten zien en actief te blijven. Een instrument dat hij heel veelvuldig inzet zijn de verschillende social media als Facebook, LinkedIn en Twitter. “Ik heb van mijn vader geleerd dat je veel naar buiten moet treden als detaillist. Hij deed dat destijds door elke week een advertentie te plaatsen in het plaatselijke krantje. Anno 2018 is social media volop erbij gekomen.”

Vreemde ogen

Als Wander iets doet, dan wil hij het ook zo goed mogelijk doen. “Op het gebied van social media en marketing hadden we zelf niet de kennis en kunde in huis. Ik heb dan ook een tijd geleden een marketingbureau ingeschakeld om ons verder te helpen. Vreemde ogen kijken er toch anders naar. Ook heb ik iemand speciaal in dienst voor de website en de nieuwsbrief, die elke week worden bijgehouden. We zijn niet te beroerd om nieuwe dingen uit te proberen.”

Ook op het gebied van de offline media zit Wander niet stil. Het recentste wapenfeit is een heuse heteluchtballon met het logo van Inkstation. “Ik wil aan zo veel mogelijk bomen schudden, zodat er overal appels neervallen. Met de ballon creëer ik veel attentiewaarde in de regio, heb ik gemerkt. Bovendien kunnen klanten ook mee via een kortingsvoucher die we uitdelen.”

Al die vormen van reclame-uitingen hebben maar één doel: de naamsbekendheid van Inkstation vergroten en uitleggen wat er achter die naam zit. “Veel mensen weten niet eens dat je cartridges kunt bijvullen. Dat die mogelijkheid er is willen we voor het voetlicht brengen. En dat met de kracht van de herhaling. Wij moeten op het netvlies staan bij de klant. Inkstation is geen supermarkt die heel regelmatig wordt bezocht. Mensen komen soms om het half jaar bij ons, en als ze een cartridge nodig hebben moeten ze wel naar Inkstation gaan.”

Selfie

Ook de man achter Inkstation treedt vaak naar buiten. Wander: “Ik moet mijn hoofd ook laten zien om het bedrijf smoel te geven. Toen ik de eerste keer een selfie maakte, was ik bloednerveus. Maar nu zie ik het als een nuttig onderdeel van mijn activiteiten.”

Wander geeft toe dat het moeilijk is om zijn handel een sexy uitstraling te geven. “Het hele printgebeuren is een soort last, geen lust. Toch heb ik wel een echte missie: printen prettig maken. We geven dan ook heel veel advies. Zorg bijvoorbeeld voor mooi papier. Of wijzig die instelling op de printer voor een mooie afdruk. We proberen de last van het printen zo veel mogelijk te verlichten door er van alles omheen te doen. Zo hebben we instructiefilmpjes en een selfservice-balie waar ook gelamineerd kan worden. De klant ontzorgen is het devies.”

Op de lijst van prioriteiten van Wander staat het volgende punt hoog genoteerd: er moet geen discussie zijn over de kwaliteit van ons werk. “Je kunt overal over discussiëren maar niet daarover. We gaan absoluut voor de kwaliteit. We hebben bijvoorbeeld zestig soorten inkt. De juiste inkt moet in de juiste cartridge. Bovendien hebben we zo’n 90 procent van alle originele inktcartridges op voorraad in elke winkel, voor als de cartridge niet meer nagevuld kan worden.”

Verleiden

In het digitale tijdperk staat bij Wander de fysieke winkel nog steeds voorop. “We verleiden de mensen om naar de winkel te komen. Het is belangrijk om in de regio te zitten. De winkels zijn het belangrijkste, daar gebeurt het. We hebben ook wel een webshop, maar daar hebben we dezelfde prijzen als in de winkel. Op internet win ik het niet van de grote online partijen.”

Om de klandizie in de winkels te stimuleren wil Wander met beide voeten stevig in de regionale gemeenschap staan. “Je moet ons op zo veel mogelijk plekken zien, we zijn heel regionaal bezig. We sponsoren verschillende sportverenigingen. Ook maken we gebruik van kennis en kunde van onze medewerkers in de lokale community.”

Volgens Wander werpt deze instelling zijn vruchten af. “Onze klanten komen van ver. Het levert hen een flinke besparing op. Elke week hebben we nog mensen die hier voor het eerst binnenkomen. Dat door de digitalisering minder geprint zou worden, merken we niets.”

Ook kantoorartikelen

Met alleen navullen en verkoop van cartridges kom je er niet meer. Inkstation doet ook in kantoorartikelen en is daarom lid van Quantore. “Misschien een beetje een vreemde eend in de bijt, maar er ontstond bij ons steeds meer vraag naar kantoorartikelen. We hebben geen abc-assortiment en alleen maar A-merken. We willen kwaliteit. We gaan niet de concurrentie met een Action of Hema aan. Die zijn vele malen goedkoper in het standaard-assortiment. We hebben in elke winkel bijvoorbeeld een meter Lamy en we werken ook met edding. Het is leuk zaken doen met A-merken; samen met deze merken hebben we veel te vertellen op LinkedIn of Facebook.”

Inkstation boekt met zijn intensieve en opvallende marktbenadering veel succes. “We hebben er de loop goed in, mede door het DHL Servicepunt. Op rustige dagen komen er per winkel zo’n veertig mensen over de vloer, op drukke dagen wel 100 tot 120.” Wander gooit er tot slot nog een fraai wapenfeit in. “Sinds 2005 hebben we meer dan een miljoen cartridges nagevuld. Van één klant hebben we dezelfde cartridge maar liefst 32 keer nagevuld.”

Inkstation

Wander startte in 2005 met zijn eerste Inkstationwinkel in Barneveld. Dat was onder de paraplu van Inkstation International. Een week later kwam Nijkerk erbij en twee maanden later Soest. Met Amersfoort, Bussum en Ede zijn het er nu zes. De winkels vallen sinds een jaar of zeven niet meer onder de internationale keten, want die is ter ziele. Wander is nu met