Een gat in de markt was de uitvinding van de perforator, die op naam staat van de Duitse uitvinder Friedrich Soennecken. Hij bedacht meer dan 100 jaar geleden het kantoorartikel waarmee je gaten in papier kunt maken.

 

In 1886 vraagt Friedrich Soennecken in Duitsland het patent aan voor de Papierlocher für Sammelmappen. Door de uitvinding van Soennecken kwam ook in de Verenigde Staten al snel een nieuw model uit, ontworpen door Benjamin Smith. Een perforator voor het perforeren van tickets, zoals treintickets. Dit om te voorkomen dat het kaartje nog een keer gebruikt kan worden.

In 1893 vraagt Charles Brooks patent aan voor de ticket punch. Zijn ontwerp wijkt niet veel af van het oorspronkelijke ontwerp. Maar het had wel een vervangend bakje om de rondvliegende papiertjes op te vangen. Dit ontwerp lijkt het meest op de perforator vandaag de dag.

Ondanks het patent verkoopt de Duitse firma Leitz in 1901 de eerste draagbare perforator, genaamd ‘Phoenix’. Tegenwoordig is dit merk nog steeds een bekend perforatormerk.

In de 20e eeuw wordt het klassieke model meerdere malen in een nieuw jasje gestoken. Zo bestaan er tegenwoordig 4-gaats, 6-gaats, 23-gaats en elektrische perforators. Maar nog steeds met het oorspronkelijke doel om gaten in het papier te maken.

Wist u dat?

… Soennecken tegelijkertijd met de uitvinding van de perforator ook de ringband bedacht? Twee kantoorartikelen die onmisbaar bij elkaar horen.
… met behulp van de aanduiding 888 op de aanleg van een perforator het mogelijk is om twee gaten in een A4 papier te maken? Het papier moet dan op twee kanten aan de lange zijde tegen de aanleg van de perforator gehouden worden.
… in 1891 voor het eerst confetti werd gebruikt. Dit waren handmatig in stukjes geknipte oude feestversieringen. Tegenwoordig is confetti, jawél, een restproduct van geperforeerd papier.

<<< terug naar Blogs