Een deel van ons 13-jarig bestaansrecht ontleent Inkstation aan een specialisme: we zijn extreem goed in het navullen van cartridges. Inmiddels kunnen we zeggen meer dan 1 miljoen keer ervaring te hebben opgedaan!

Printgeschiedenis

Het allereerste printen begon in Europa rond 1400; er werd geprint via een ingekerfd houten blok dat ondergedompeld werd in inkt en vervolgens een afdruk achterliet. Twee eeuwen later werd de drukpersmachine uitgevonden en rond 1800 de stoomdrukpers, die in kleur kon afdrukken. De computerprinter zag in 1959 het levenslicht, waarna alles zich snel ontwikkelde. Zo kent u vast nog de matrixprinters met het kettingpapier. In eerste instantie, net als de computer, een luxe die alleen bedrijven zich konden veroorloven.

Bewezen goed idee

Tegenwoordig heeft bijna iedereen thuis een printer, inkjet of laser, bestaan er 3D printers en printen we zelf onze foto’s. Voor een printer is een cartridge met inkt nodig. Laten wij ons daar nu in gespecialiseerd hebben! Dat het navullen van cartridges een goed idee was, kunnen we na ruim een decennium aan ervaring wel als bewezen beschouwen.

Origineel versus nagevuld

Wist u dat er bij navulling vaak meer inkt in een cartridge gaat dan in het origineel? Soms zelfs 50% meer, afhankelijk van het merk en type. Goedkoper voor u als klant en nog beter voor het milieu ook! Reken daarbij de lage navulprijs in vergelijking met een originele cartridge, terwijl de kwaliteit onverminderd hoog blijft. Printvriendelijker kunnen we het niet bedenken.

Kwaliteitsstempel Green Label

We hebben al ruim 1 miljoen cartridges nagevuld sinds onze start 13 jaar geleden! Ons Green Label kwaliteitsstempel heeft daarom groen licht gekregen. Om dat te vieren geven we onze klanten ook een lichtje (groen of in een andere zomerse tint); bij twee nagevulde cartridges cadeau. Zolang onze voorraad strekt.

Toch een originele cartridge?

Mocht het navullen van een cartridge om wat voor reden niet lukken, we verkopen nog steeds ook alle originele nieuwe cartridges. We geven u daarbij een gratis tip: let op wat voor cartridge er in uw printer gaat. Vaak is die van een dusdanig kleine inhoud dat u per saldo veel duurder uit bent.

Als voorbeeld vergelijken we de cartridges van een Brother printer met die van de (goedkopere en veel verkochte) HP printer.

Brother LC223 cartridges   HP 301 cartridges
zwart   11,8 ml   zwart 3 ml
kleur 3 x 5,9ml 17,7 ml   kleur 3 ml
totaal   29,5 ml   totaal 6       ml

U ziet dat u bij de HP printer ruim € 120,- meer betaalt om aan dezelfde hoeveelheid inkt te komen, die standaard bij de Brother printer meegeleverd wordt.

 

Cor Wander, eigenaar van Inkstation Amersfoort, Barneveld, Bussum, Ede, Nijkerk en Soest.

<<< terug naar Blogs

Een miljoen. Het is een getal waarbij je in eerste instantie een niet nauwelijks voor te stellen hoeveelheid verwacht. Maar wanneer je op het strand bent en je kijkt om je heen zie je meer dan een miljoen zandkorrels liggen. Een emmertje vullen en je hebt het miljoen al binnen.  Kijk op een heldere avond naar de sterren en ook dan zal je de tel kwijt raken.

Een miljoen is voor voetballers als Ronaldo of Messi een belachelijke lage hoeveelheid. Voor een miljoen zouden zij bij wijze van spreken hun voetbalveters niet strikken. Maar voor een gewone sterveling is een miljoen synoniem aan een zorgeloos en onafhankelijk leven. Wat zou jij doen met een miljoen ?

Een miljoen. Het is een getal, een absolute hoeveelheid. 1000 keer 1000.

1 miljoen cartridges gevuld bij Inkstation Amersfoort, Barneveld, Bussum, Ede, Nijkerk en Soest.

In 2005 vulden wij namens Inkstation de eerste Cartridge. Wij zijn nu 13 jaar en 999.999 gevulde cartridges verder.  Een miljoen cartridges hebben een tweede, derde, vierde, vijfde tot wel een 32ste leven gekregen! Daar zijn wij als Inkstation stiekem een beetje trots op!

De miljoenste cartridge vullen is een bewijs van onze succesvolle filosofie. Een cartridge hergebruiken is namelijk voordelig op allerlei manieren.

  • Een gebruikte cartridge navullen scheelt de aanschaf van een nieuwe cartridge. Dat voordeel kan oplopen. Soms wel tot 80%! Goed voor uw portemonnee.
  • En hoewel het materiaal van gebruikte cartridges milieubewust gerecycled kan worden is het natuurlijk nog beter als gebruikte cartridges uit de afvalcirculatie blijven. Een cartridge hergebruiken betekent dat er minder cartridges geproduceerd moeten worden. Goed voor het milieu, goed voor het MVO-imago van de onderneming.

Het tweede leven is net zo mooi als het eerste leven

Wij hebben dat een miljoen keer gedaan! Cartridges vullen op een efficiënte manier en uiteraard met de juiste inkt. Universele inkt? Daar doen wij niet aan. Elke cartridge krijgt de juiste inkt, zodat de afdruk net zo mooi en helder is als die in het eerste leven.

Eigenaar Cor Wander van Inkstation: ,,Ik ben uit frustratie ooit op het idee gekomen om cartridges na te vullen. Ik had ook te maken met een lege cartridge en dat gebeurt altijd op het moment dat je deze hard nodig hebt. Nieuwe cartridges zijn duur. Ik was ervan overtuigd dat gebruik en hergebruik efficiënter en goedkoper kan. Dat is gelukt. Met Inkstation leveren wij een unieke service. Het klantenpanel van de consumentenbond heeft onze nagevulde cartridges bovendien als beste getest.  Printen is betaalbaar geworden. Wij leveren, adviseren en bieden bovendien een ruim assortiment. Wat ons betreft gaan wij op naar het volgende miljoen!

Inkstation is misschien wel het leukste winkeltje uit de winkelstraat

Bij het woord Inkstation is het misschien begrijpelijk dat de gedachten allereerst naar het navullen van cartridges gaat. Dat snappen wij wel, want met deze service hebben wij naam gemaakt, letterlijk! Inkstation staat garant voor efficiënt en voordelig hergebruik van cartridges. Dat wij dat kunnen bewijzen de cijfers. In 2018 hebben wij, binnen 13 jaar, onze miljoenste cartridge gevuld !

Maar Inkstation is nog veel meer. In de afgelopen jaren heeft ons bedrijf zich ontwikkeld tot een specialistische kantoorvakhandel. Wij hebben voor onze particuliere en zakelijke klanten een ruim assortiment aan kantoorartikelen. Dat gaat van een paperclip en gum tot en met laserprinters van bijvoorbeeld het gerenommeerde merk Brother. Wij hebben verschillende soorten print- en fotopapier en als de schoolcampus van start gaat kunnen de scholieren bij Inkstation hun spullen kopen. Kaftpapier, computerbenodigdheden, pennen en potloden.  Je slaagt altijd! Dat is het mooie van onze winkel. Het assortiment is zo ruim dat een van onze klanten met de complimenteuze opmerking kwam dat wij misschien wel het leukste winkeltje uit de winkelstraat hebben.

Bent u niet in de gelegenheid om een van onze winkels fysiek te bezoeken, dan bent u van harte welkom op onze webshop van de gebruiksvriendelijke website (www.oeps-inktop.nl ). Als u voor 18:00 uur bestelt krijgt u de spullen de volgende werkdag thuisgestuurd of u kunt deze in de winkel van uw keuze ophalen. Dat is dan direct een prima moment om uw cartridges te vullen. Dat is gemak. Het gemak dat Inkstation haar klanten gunt.

<<< terug naar Blogs

We zijn met Inkstation Midden Nederland, kantoorvakhandel van de maand september in het blad KBM, hèt blad voor de kantoorvakhandel.
Het artikel, waar we trots op zijn, delen we graag met u:

Inkstation: meer dan navullen van cartridges

Ondanks de digitalisering kun je met het navullen van cartridges nog een goede boterham verdienen. Dat bewijst de bevlogen ondernemer Cor Wander met zijn zes Inkstation-vestigingen in Midden-Nederland. Hij zit dan ook niet met zijn armen over elkaar achter de balie, maar maakt veel reuring in de regio. Via social media, én een heuse heteluchtballon.

De bevlogen ondernemer Cor Wander heeft zijn Inkstation Midden-Nederland de laatste jaren prominent op de kaart gezet in de regio. Dat doet hij door zijn gezicht en dat van de onderneming met grote regelmaat te laten zien en actief te blijven. Een instrument dat hij heel veelvuldig inzet zijn de verschillende social media als Facebook, LinkedIn en Twitter. “Ik heb van mijn vader geleerd dat je veel naar buiten moet treden als detaillist. Hij deed dat destijds door elke week een advertentie te plaatsen in het plaatselijke krantje. Anno 2018 is social media volop erbij gekomen.”

Vreemde ogen

Als Wander iets doet, dan wil hij het ook zo goed mogelijk doen. “Op het gebied van social media en marketing hadden we zelf niet de kennis en kunde in huis. Ik heb dan ook een tijd geleden een marketingbureau ingeschakeld om ons verder te helpen. Vreemde ogen kijken er toch anders naar. Ook heb ik iemand speciaal in dienst voor de website en de nieuwsbrief, die elke week worden bijgehouden. We zijn niet te beroerd om nieuwe dingen uit te proberen.”

Ook op het gebied van de offline media zit Wander niet stil. Het recentste wapenfeit is een heuse heteluchtballon met het logo van Inkstation. “Ik wil aan zo veel mogelijk bomen schudden, zodat er overal appels neervallen. Met de ballon creëer ik veel attentiewaarde in de regio, heb ik gemerkt. Bovendien kunnen klanten ook mee via een kortingsvoucher die we uitdelen.”

Al die vormen van reclame-uitingen hebben maar één doel: de naamsbekendheid van Inkstation vergroten en uitleggen wat er achter die naam zit. “Veel mensen weten niet eens dat je cartridges kunt bijvullen. Dat die mogelijkheid er is willen we voor het voetlicht brengen. En dat met de kracht van de herhaling. Wij moeten op het netvlies staan bij de klant. Inkstation is geen supermarkt die heel regelmatig wordt bezocht. Mensen komen soms om het half jaar bij ons, en als ze een cartridge nodig hebben moeten ze wel naar Inkstation gaan.”

Selfie

Ook de man achter Inkstation treedt vaak naar buiten. Wander: “Ik moet mijn hoofd ook laten zien om het bedrijf smoel te geven. Toen ik de eerste keer een selfie maakte, was ik bloednerveus. Maar nu zie ik het als een nuttig onderdeel van mijn activiteiten.”

Wander geeft toe dat het moeilijk is om zijn handel een sexy uitstraling te geven. “Het hele printgebeuren is een soort last, geen lust. Toch heb ik wel een echte missie: printen prettig maken. We geven dan ook heel veel advies. Zorg bijvoorbeeld voor mooi papier. Of wijzig die instelling op de printer voor een mooie afdruk. We proberen de last van het printen zo veel mogelijk te verlichten door er van alles omheen te doen. Zo hebben we instructiefilmpjes en een selfservice-balie waar ook gelamineerd kan worden. De klant ontzorgen is het devies.”

Op de lijst van prioriteiten van Wander staat het volgende punt hoog genoteerd: er moet geen discussie zijn over de kwaliteit van ons werk. “Je kunt overal over discussiëren maar niet daarover. We gaan absoluut voor de kwaliteit. We hebben bijvoorbeeld zestig soorten inkt. De juiste inkt moet in de juiste cartridge. Bovendien hebben we zo’n 90 procent van alle originele inktcartridges op voorraad in elke winkel, voor als de cartridge niet meer nagevuld kan worden.”

Verleiden

In het digitale tijdperk staat bij Wander de fysieke winkel nog steeds voorop. “We verleiden de mensen om naar de winkel te komen. Het is belangrijk om in de regio te zitten. De winkels zijn het belangrijkste, daar gebeurt het. We hebben ook wel een webshop, maar daar hebben we dezelfde prijzen als in de winkel. Op internet win ik het niet van de grote online partijen.”

Om de klandizie in de winkels te stimuleren wil Wander met beide voeten stevig in de regionale gemeenschap staan. “Je moet ons op zo veel mogelijk plekken zien, we zijn heel regionaal bezig. We sponsoren verschillende sportverenigingen. Ook maken we gebruik van kennis en kunde van onze medewerkers in de lokale community.”

Volgens Wander werpt deze instelling zijn vruchten af. “Onze klanten komen van ver. Het levert hen een flinke besparing op. Elke week hebben we nog mensen die hier voor het eerst binnenkomen. Dat door de digitalisering minder geprint zou worden, merken we niets.”

Ook kantoorartikelen

Met alleen navullen en verkoop van cartridges kom je er niet meer. Inkstation doet ook in kantoorartikelen en is daarom lid van Quantore. “Misschien een beetje een vreemde eend in de bijt, maar er ontstond bij ons steeds meer vraag naar kantoorartikelen. We hebben geen abc-assortiment en alleen maar A-merken. We willen kwaliteit. We gaan niet de concurrentie met een Action of Hema aan. Die zijn vele malen goedkoper in het standaard-assortiment. We hebben in elke winkel bijvoorbeeld een meter Lamy en we werken ook met edding. Het is leuk zaken doen met A-merken; samen met deze merken hebben we veel te vertellen op LinkedIn of Facebook.”

Inkstation boekt met zijn intensieve en opvallende marktbenadering veel succes. “We hebben er de loop goed in, mede door het DHL Servicepunt. Op rustige dagen komen er per winkel zo’n veertig mensen over de vloer, op drukke dagen wel 100 tot 120.” Wander gooit er tot slot nog een fraai wapenfeit in. “Sinds 2005 hebben we meer dan een miljoen cartridges nagevuld. Van één klant hebben we dezelfde cartridge maar liefst 32 keer nagevuld.”

Inkstation

Wander startte in 2005 met zijn eerste Inkstationwinkel in Barneveld. Dat was onder de paraplu van Inkstation International. Een week later kwam Nijkerk erbij en twee maanden later Soest. Met Amersfoort, Bussum en Ede zijn het er nu zes. De winkels vallen sinds een jaar of zeven niet meer onder de internationale keten, want die is ter ziele. Wander is nu met